škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Ať už si myslíš, že to dokážeš, nebo že to nezvládneš, pokaždé máš pravdu. (Henry Ford)

To je úroda

Milí rodičové, nedávno jsem při práci narazil na článek, ve kterém byla představena studie publikovaná na stránkách SecEd. Tento web se snaží pomáhat učitelům sekundárního vzdělávání ve Spojeném království. Výzkum ukázal, že i dnešní mladá generace zrozená do digitálního světa se potřebuje zdokonalovat pro bezpečné užívání jeho výhod, protože jsou v online prostředí příliš důvěřiví a zejména nedokáží rozpoznávat pravdivé a nestranné informace od těch nedůvěryhodných z pochybných zdrojů.

 
Zkuste porovnávat. Mladí mezi dvanácti a patnácti lety tráví na internetu v průměru 15 hodin týdně, což je dvakrát více než před deseti lety. Téměř pětina z nich však ve výzkumu odpověděla, že pravdivé musí být informace ze stránek, které se na dotaz zobrazují ve vyhledávačích, jako je Google nebo Bing. Jen třetina pak byla schopná správně identifikovat placené odkazy. Podobné je to i s YouTube, kde děti tráví spoustu času a vnímají přes monitor okolní svět. Zároveň ani netuší, že je stránka financovaná převážně z reklam a tzv. vlogeři (video blogeři) často propagují určité produkty. Více než devadesát procent rodičů přitom uvádí, že online aktivity děti nějakým způsobem regulují, ať už pomocí technických prostředků, rozhovory s dětmi nebo nastavením pravidel přístupu k internetu a pohybu na něm.


Ve školách vrcholí čas žní. Učitelé věří, že úroda bude bohatá. Snad se nějaká znalost i dovednost usídlila, kde má. Možná se i kloudná myšlenka urodí. Věřte, že neznám kolegyni či kolegu, který by se těšil z tučných sardelí a baňatých kulí, festovních židlí a čtverců i barokních trojců. Povinnost zapsat je do katalogového listu nám přináší spíše těžké sny a žaludeční obtíže. Na druhou stranu znám spoustu dětí a jejich rodičů, kterým nestačí ani chvalitebná. Pro mne to v dobách, kdy jsem ještě sedával před katedrou, býval mnohdy vrchol blaha a strop mých možností.
Zvu vás na dožínky. Pojďte ochutnat, jak jsme sklidili za první pololetí v předmětu ICT (Informační a komunikační technologie). Jistě uznáte, že dozajista patříme do takzvaného vyspělého světa.


Po půlroční výuce jsem do pololetního testu vybral pár otázek, které naleznete na stránce www.bezpecnyinternet.cz v oddíle pro děti v testu prověření znalostí. Po výkladu jsme jej při hodině prošli a správné odpovědi  znovu vysvětlili. Před testem jsem žáky s měsíčním předstihem na zadání upozornil.
Které informace jsou podle některých našich žáků z pátého ročníku na internetu pravdivé?
Ty, které tak vypadají; jsou na Seznamu nebo ve zprávách; které se vysílají na všech TV kanálech a v rádiu; ty, co jsou na úvodní straně internetu a co se ukazují po stranách; fotky; když je tam .cz; počasí; na stránkách, které jsou důvěryhodné, například TN.cz.


Nyní už jsou na tahu rodiče i prarodiče. Často slýchám, jak jste nemožní a s těmi kompy a smartfouny to neumíte. Řekněte svým ratolestem, ať si hledí svého a sami nejsou lamy (Lama je pejorativní až hanlivý výraz, který vychází z anglického slova lamer – lame znamená chromý. Označuje neschopného, nešikovného uživatele, který zcela neumí pracovat s počítačem a ještě s tím obtěžuje a zdržuje i ostatní uživatele).


PS: Správná odpověď zní. Jen některé informace jsou pravdivé, a proto je musíme ověřovat.

lama