škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Učedník, od něhož nikdy nežádáme nic takového, co vykonat nemůže, nikdy neudělá všechno, co může. (John Stuart Mill)

Kudy dál?

Možná jste si toho ani nevšimli, ale v České republice se rozhořel boj o další směřování středního školství. Ministr Chládek naslouchá hlasu průmyslu a chce, aby posilovalo učňovské školství na úkor maturitních oborů. Rodičům je přirozené, že pro své ratolesti hledají to nejlepší všeobecné vzdělání, se kterým se, jak věří, v životě dobře uplatní. Nikdo však nemůže dnes vědět, jaká situace bude na trhu práce za pět let nebo dalších deset, dvacet. Nikdo totiž nedokáže předvídat v dostatečném předstihu překotný vývoj technologií, které dnes nejvýznamněji ovlivňují potřebu pracovníků ve všech odvětvích národního hospodářství.


Jsem také rodič a mohu vám nabídnout vlastní obraz dobrého vzdělání, které bych si přál pro své děti od základního školství. Jako člen Školské rady jej budu navrhovat vedení školy a jejímu zřizovateli jako univerzální recept, který podle mne obstojí v každé době. Pokud máte na vzdělání svých dětí jiný názor, přijďte ho vyjádřit na veřejná zasedání Školské rady. Diskuzí se můžeme dobrat k rozumnému kompromisu, který bude vyhovovat většině, a pak už si jen musíme přát, aby řediteli školy nechalo ministerstvo školství, poslanci a senátoři ještě tolik svobody a pravomocí, aby mohl naše přání naplňovat.


Základní škola by měla mé dítě naučit dobře česky mluvit i psát a ukázat mu báječný svět knížek. Dát mu pevné základy matematiky, která se prolíná všemi lidskými činnostmi. Škola by jej měla dovést k nejvyšší možné úrovni angličtiny, která mu otevírá svět za hranicemi naší republiky. A pokud už se musí učit další cizí jazyky, pak jen takové, pro které je zajištěna návaznost dalšího studia na středních školách v rámci okresu. A hlavně by se mělo naučit se samostatně učit a zvládnout postupy, jak informace efektivně získávat, třídit, ověřovat, hodnotit a s jejich pomocí používat zdravý selský rozum po celý další život.


Všechny další dnes módní a do rozvrhu prosazované doplňující vzdělávací obory jsou již dávno obsažené v dalších předmětech. Stačí je jen brát vážně jako rovnocennou součást základního vzdělávání. Například finanční gramotnost je součástí matematiky a ICT, protože nestačí jen peníze dobře spočítat, ale také dobře chránit. K obraně vlasti se děti musí připravit především při tělocviku, ale stejně je pro každého člověka nejdůležitější vědět proč, a ne jen jak svou vlast bránit. Spoustu příležitostí pro pochopení mají v občanské výchově, dějepisu, výchově ke zdraví i zeměpisu. Etická výchova prolíná celým školním životem a všemi předměty. Pokud jdou učitelé příkladem, jsou slušní a spravedliví, pak je to maximum, které mohou pro naše děti udělat.


Pak věřím, že si každé naše dítě poradí nejen s dalším studiem, ale hlavně s nástrahami celého života.

 tabletyE