škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou



Víte že...

Uprostřed každého problému se nachází příležitost. (Albert Einstein)

Kolik řečí znáš...

Kolik řečí znáš, tolikrát jsi člověkem. Krásná myšlenka! Jen její naplňování v naší zemi už dlouho jen pokulhává. Tradice Komenského se promítá do krásných a kvalitních učebnic, moderní techniky, ale ten jazyk navíc, který z dítěte udělá lepšího člověka, musí pořád ovládnout žáček sám.

 

Dospělí rozhodli, že čím víc a dříve, tím lépe. Učíme jazyky o sto šest, ale výsledky nás zatím moc nezajímají. Píšu tyhle řádky nejen jako učitel, ale také rodič dvou dětí, který je dávno přesvěd­čen o výhodách vzdělávání dětí na relativně malých venkovských školách. Ty mají díky způsobu fi­nancování na žáka menší materi­ální možnosti, jejich provoz je ur­čitě o něco dražší, ale člověk se v nich neztrácí v tisícihlavém davu. Má mnohem větší šanci vyniknout a stát se osobností. Také věřím, že jsme dnes natolik bohatou zemí, abychom svým dětem mohli dopřát více pohodlí a kvality škol­ního života, než se dostalo nám dnešním rodičům a mnohem více než prarodičům.

 

Ministerstvo školství již dávno rozhodlo o tom, že na základní škole jeden jazyk nestačí. Děti na všech základních školách, které od školního roku 2007/2008 pra­cují podle ŠVP (školní vzdělávací plán), budou mít od sedmé, nej­později osmé třídy (naše varianta) povinný druhý cizí jazyk. Na Slovensku nedávno rozhodli, že za­čnou již v šesté třídě. I proto se domnívám, že tento trend je zatím nezvratný a nepohnou s ním v dohledné době ani nespokojení učitelé, ani rodiče. O tom, že na­šim dětem přibudou další tři ho­diny cizího jazyka, je tedy rozhod­nuto. S povinnou angličtinou to bude již sedm hodin cizích jazyků týdně. Přitom můj osobní i odborný názor podepřený praxí je dost ra­dikální. Rád bych s výukou dru­hého cizího jazyka začínal až na středních a učňovských školách tak, aby studenti a žáci mohli smysluplně vybírat. Pak by to bylo přínosné pro profesní růst absol­ventů a uznejte, že každý obor má zcela jiné nároky. Moje nedávná setkání s renesančními muzikanty, kteří zvládají bravurně desítky těžko zkrotitelných historických nástrojů, mi dává zapravdu. Na užaslou otázku, jak je něco tako­vého možné, přišla od lidí, kteří se zřejmě nikdy ani nepotkali, zcela stejná odpověď. Když se člověk naučí dobře na ten první, pak už to jde mnohem snáz. Nejdůležitější věc ale nemuseli ani říkat. To z nich přímo sálalo. Věděli proč a chtěli se učit, chtěli hrát, chtěli se bavit. To je pro mne jako učitele ale i rodiče tou největší výzvou.

 

Konečné rozhodnutí bude plně v kompetenci ředitele školy. Teo­reticky máme rok a půl času, ale prakticky je to mnohem méně, protože výuka se musí řádně při­pravit (učebnice, učitel atd.) Škol­ská rada již o této věci jednala (jména členů najdete na webu školy školská rada), ale dis­kuse jen potvrdila veliké množ­ství naprosto odlišných názorů. Proto si myslím, že je čas, aby se do této diskuse zapojili i rodiče (již tak činím) a předešlo se zbyteč­ným emocím nad nezvratným roz­hodnutím, které by zbytečně po­škodilo celou školu.

 

A nakonec připojím několik svých argumentů do, věřím, hlavně věcné diskuse. Časnější start výuky jazyka není vhodný pro všechny děti. Začínat s výukou cizího jazyka již od ma­teřské školky je výhodné, ale jen pro děti, které v tomto věku zvládly dobře svůj jazyk mateřský, mají dobrou slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti a netrpí vadami řeči. Ve školce ale může rodič ještě rozhodnout, zda o výuku svého dítěte stojí. Ve škole jsou jazyky povinné pro každého žáka.

 

Ani velké školy nedávají příliš na výběr. U nás je nutností vybrat co nejlépe, protože vybraný druhý ja­zyk bude pro všechny. Druhý germánský jazyk je pro celou populaci zbytečný. Angličtina je dnes klí­čem k branám všech zemí světa a ještě neusazená angličtina bude německou slovní zásobou trpět. Druhý slovanský je totéž a navíc nezlepší postavení mluvčího ani vůči EU. Pro všeobecné vzdělání je jako druhý jazyk nejvhodnější a myslím i nejvýhodnější jazyk ro­mánský (latinské ná­zvosloví, histo­rie Evropy a světa, úřední jazyky v EU a celosvětový počet mluv­čích).

 

Cílem školy není jazyky jen učit. Společným cílem všech, kteří škole dávají život (učitelé, žáci a jejich rodiče), je vybavit děti do­vednostmi a znalostmi, které jim co nejvíc usnadní další profesní i osobní život. Ptejte se proto, co děti umí. Podle každoročních testů Scio víme, že umíme učit anglič­tinu velmi efektivně. Z dvanácti žáků letošní deváté třídy se mezi téměř 10000 testovaných žáků zá­kladních škol a gymnázií dostala polovina třídy nad 70% úspěšnosti (více než 7000 žáků mělo horší vý­sledky než oni). Další dva pak do­sáhli těsně pod 60%. Dva nej­lepší žáci (87 a 91%) ukazují, že hodně vynikajících žáků stále zů­stává na základních školách, ale vždy hodně záleží na jejich nadání a píli. Na druhou stranu mám denně před očima žáky, kteří se trápí s angličtinou, a rodiče mi to jistě potvrdí. Nedělejme těmto dě­tem ze života peklo a těm nada­ným galeje. Hledejme společně co nejlepší řešení hlavně pro naše děti a dejme jim šanci naučit se na ten první univerzální nástroj – an­gličtinu co nejlépe.

 


Který to bude?