škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Nikdy nepřekonáš oceán, když se budeš bát, že ztratíš břeh z dohledu. (Kryštof Kolumbus)

A je po schůzkách

Tento text jsem uveřejnil v Chotovinském školákovi už před devíti lety. Nyní jsem na něj náhodou narazil při hledání materiálu pro výuku použití aplikací Google. Doba určitě pokročila, jedna "novinka" střídá druhou, učební metody se pentlí nejroztodivnějšími přívlastky, ale po přečtení mohu jen smutně konstatovat, že situace se rozhodně nelepší. Nikdo mne za ta léta nepřesvědčil, že problémy lze vyřešit jen změnami ve školství a já na svém tehdejším pohledu nemusím a nemohu změnit ani řádku.

 

Mlýnské kameny

Když přemýšlím o své práci, často se ohlížím do minulosti. Snažím se pochopit, proč a jak se mění svět a společnost. Naši rodiče na nás měli méně času. Pracovali, abychom se měli lépe a my museli k babičce nebo do jeslí a pak samozřejmě do školky a školy. Z dnešního pohledu bych jim to mohl vyčítat, ale já jsem jim vděčný. Aby to rodiny zvládaly, měly děti pevně stanovené povinnosti a jejich neplnění se neodpouštělo. Viděl jsem to i u svých kamarádů. Za svá špatná rozhodnutí jsme platili různě, záleželo na rodinné tradici. Někdo výpraskem, domácím vězením, jiný neviděl oblíbený pořad v televizi. Když se dnes ohlížím, zdá se mi, že mi pevně stanovené a nepřekročitelné hranice pomohly ve zdraví dospět.
Pokud chcete svůj volný čas, kterého máme dnes většinou více, dětem věnovat, pak si s nimi hrajte, jezděte na výlety, rozvíjejte jejich talent a tvořivost, ale neplňte za ně jejich povinnosti. Učení je jejich práce a vím jistě, že do učení, na studia a zaměstnání za ně chodit nemůžete. Naše děti se nemohou na vlastní nohy postavit ze dne na den. Nejdřív se musí naučit bezpečně chodit a to každému z nás trvá různě dlouhou dobu. Můžeme své děti podpírat, ale také jim musíme dát možnost okusit pády a neúspěchy.
Nejvíc je třeba pomoci při vstupu do školy. Dejte dětem pravidelný řád a ukažte jim, že i vás učení baví. Čím budou starší, tím více přesouvejte tíhu každodenních povinností na ně samé. Ani moderní škola zatím nevynalezla metodu, která by od žáků nevyžadovala pravidelné plnění úkolů a práci s vlastní chybou. Těžko se můžeme učit z chyb, které jsme neudělali, a pokud je domácí úkol přípravou pro školní práci, pak žák nemůže vůbec pracovat, protože chyba v jeho sešitě není, ale zůstává v jeho hlavě. Proč dávat pozor, když mi to doma zkontrolovali a já to mám dobře. Proč ve škole pracovat, když mne to pak doma doučí. My se to museli naučit sami, a když jsme to zvládli ve škole, zbylo víc času na zábavu, protože tu ještě byla povinnost pomáhat rodičům s domácností. 
Učení je práce a bez práce nejsou koláče. Ve škole se nehodnotí jen nadání, ale také píle a snaha. Každý žák může dosáhnout na dobře i chvalitebně v celkovém hodnocení a dílčí úkoly může plnit i výborně. Jen se nesmí dostat mezi mlýnské kameny povinností školy, která musí naplňovat školní vzdělávací plán a představ a ambicí svých rodičů, které mnohdy nejsou podloženy nejen nadáním, ale hlavně snahou a pílí žáků samotných. 

free time web