Dějepisná olympiáda
- Podrobnosti
- Aktualizováno: 25. 11. 2019 14:06
- Zveřejněno: 25. 11. 2019 13:50
- Napsal Jiří Honza
Pouhé dva dny před koncem termínu pro uspořádání školního kola celostátní soutěže se ve středu 20. listopadu i na naší škole sešli po vyučování zájemci o historii. Tematické zaměření již 49. ročníku Dějepisné olympiády velmi zúžilo letošní výběr soutěžících. Události, které spadají do tématu Dlouhé století se loučí (1880-1920), probíráme zčásti až v deváté třídě a zájemce o smysluplnou účast by musel historii poznávat „dobrovolně“ jako svého koníčka ve svém volném čase. Přesto se i letos našli tři odvážní žáci deváté třídy, kteří se nebojí podívat do zrcadla a pohledět si s čistým svědomím do očí. Po skončení ochranné lhůty soutěžního zadání se jako vždy seznámíme s otázkami a úkoly i v rámci hodin dějepisu. Pak jako každý rok žáci zjistí, že o většině hledaných informací jsme v hodinách mluvili, diskutovali o nich a jsou obsaženy na stránkách učebnic i pracovních sešitů. Snad je v této souvislosti napadne, že produktivita jejich školní práce je špatná a již brzy jim může zkomplikovat přijímací zkoušky, ale hlavně první krůčky a celé jejich snažení na vysněné střední škole.
Určitě nejde jen o množství soutěžících. Smyslem všech olympiád je spíše vyhledat a podchytit nadané a talentované žáky. To se nám potvrdilo v loňském roce, kdy se jediný zájemce o soutěž stal úspěšným řešitelem nejen okresního, ale i krajského kola. Letos máme úspěšného řešitele jen jednoho. Dosáhl přesně 60% úspěšnosti. Tím se Tomáš Knotek stal nejen vítězem školního kola, ale získal i vstupenku do kola okresního. Blahopřeji k úspěchu a věřím, že mu historický přehled a schopnost hledat příčiny, důsledky a souvislosti událostí pomůže nejen v životě osobním, ale i pracovním a politickém. Snad nebude opakovat chyby našich předků a pokusí se hledat nové cesty nebo zvolí cesty osvědčené.
Tomášovi se podařilo bezchybně vyřešit i následující úkol. Zkuste své štěstí.
Úkol č. 3
Mnozí tehdejší umělci přicházeli z 19. století, ale jejich tvorba pokračovala i ve století následujícím. V každé z vět se skrývá příjmení takového českého umělce. Příjmení najdi a vypiš ho.
Jemu chalupu raději neprodávej! – ________________________________________
Označení stavby a lešení bychom měli zvládnout do pondělí. – __________________
Nezávislá dekadentní malířka byla postavena před soud. – _____________________