škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Kéž by nám Pán Bůh všeliké to vlastenčení z huby do rukou vraziti ráčil! (Karel Havlíček Borovský)

Nová modla

Pololetní vysvědčení je za námi. V souladu s platným klasifi­kačním řádem naší školy jsme ohodnotili pololetní práci žáků. Žáci i jejich rodiče dostali zprávu o tom, jak zvládli požadavky škol­ního vzdělávacího plánu a po jed­nodenních prázdninách začínáme od nuly. Tedy jen v hodnocení, i když mám čím dál častěji pocit, že někdy i ve zvládání předepsa­ného učiva a dovedností.

Znovu se s plnou vášní roz­běhnou diskuze o zastaralosti hod­nocení známkami a objeví se zají­mavé návrhy na neformální hod­nocení, například smajlíky. :-) Ptám se proč nahrazovat symbol jiným symbolem a přitom se tvá­řit, že jsme moderní a tím i lepší než zkostnatělí učitelé na normál­kách? Tak nám přezdívají žáci na ZŠ Montessori na Beránku. Jsem rád, že učím na normální škole, protože doufám, že i svět kolem nás zůstane ještě dlouho normální. Chtěl bych, aby lidé zůstali různo­rodí, a doufám, že ženy zůstanou ženami a muži muži a nenechají si dnes moderními gender studies diktovat, jak mají myslet a žít.

Znovu se ozvou hlasy velebící slovní hodnocení. Říkají tomu formativní hodnocení, ale já jsem ještě přes upřímnou snahu nepo­chopil, proč bych měl vždycky půl roku čekat, než řeknu svým žá­kům, co dělají dobře, a co ne. Kde dělají chyby a jak na to, aby do­sáhli cíle. Na naší normálce to dě­láme v každé hodině, při hodno­cení každé práce, domácího úkolu, ústního zkoušení i testu. Hlavně to děláme při zápisu každé známky a věříme, že naši žáci i jejich ro­diče zareagují co nejdříve. Žáci se poučí ze svých úspěchů i chyb a rodiče jim včas poskytnou nena­hraditelnou lásku, podporu i zázemí. Na nenormálkách zřejmě věří, že kulaté razítko a podpis ře­ditele zajistí potřebné změny i ve chvíli, kdy už všichni účastníci vzdělávání jen těžko loví v paměti konkrétní situace, které se učili ře­šit.

 V čem jsme horší? Stačí jen letmý pohled na naše vysvědčení a zjistíte, že i my poskytujeme slovní hodnocení. Vím, že žijeme v době planého řečnění, ale pořád závidím všem, kteří se umí vyjad­řovat stručně a jasně. Chvalitebně je dnes málo. Na dobře si stěžu­jeme a dostatečně nahradilo nedo­statečnou. Zázraky se dějí, ale jen na papíře.

Kolega ze střední školy ne­dávno zakončil diskuzi o výhodách slovního hodnocení těmito slovy. "Ve sportu by se měly zrušit stupně vítězů i s medailovým ceremoniálem. Sportovci by místo například bronzové medaile dostali papír s informací, že běželi sice dobře, ale že zaspali na startu, nechali se zkraje zavřít do balíku, a v cílové rovince měli přidat." Víc k tomu nemám co dodat.

matikaE