škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. (John Stuart Mill)

DEVÁŤÁCI STANULI PŘED SOUDEM

V pátek 20. listopadu zela učebna 9. třídy prázdnotou. Žáci se totiž na obvyklou osmou hodinu ranní místo do školy dostavili do jednací síně Okresního soudu v Táboře. Naši milí deváťaci se nedopustili žádného protizákonného činu, naštěstí se ani nestali obětí zločinu. Na vlastní kůži si vyzkoušeli školu života. Váhy spravedlnosti
Ze všech stran slýcháme, jak má být výuka propojena s praktickým životem.  Právě probíraným tématem v hodinách občanské výchovy je právní řád, trestní právo a právní odpovědnost mladistvých a kde jinde mohou žáci lépe získat  poznatky o této problematice než přímo v soudní síni?
Ještě před zahájením přelíčení jsme byli ve zkratce seznámeni s hlavními rysy případu. Šlo o ublížení na zdraví, půlmilionové odškodné a trest odnětí svobody. Všichni jsme měli oči navrch hlavy a doufali, že viník bude potrestán a spravedlnost zvítězí. Ani jsme nedutali, když soudce vyslýchal odborné znalce, svědky, prováděl rekonstrukci. Pravda nemusí být jednoznačná...
Během půlhodinové pauzy mezi námi propukla překotná diskuze. Kolik dostane? Půjde sedět? Kdo má pravdu? Vždyť je to tvrzení proti tvrzení... Já bych chtěl být obhájcem! Soudkyní bych být nemohla...
V pozoru a se zatajeným dechem jsme očekávali vynesení rozsudku. Nevinen! Obžalovaný byl zproštěn viny v plném rozsahu. Mladý muž se svým obhájcem a  úsměvem na tváři opustil soudní síň, státní žalobkyně už si začala v hlavě sumírovat odvolání a pro nás začala druhá část programu. Mgr. Prokop nám krátce vysvětlil, co jej vedlo k vynesení osvobozujícího rozsudku. Ne všichni jsme lehce přijímali fakt, že nezáleží na tom, zda mladík trestný čin spáchal či nikoliv. Mnohem důležitější je, že vše musí vycházet z práva a zákony jsou nade vše. V tomto případě hrály hlavní roli tzv. důvodné pochybnosti. Deváťáci doslova pálili po panu soudci otázky vztahující se k právu a soudnictví obecně a na závěr se nechali poučit o trestní odpovědnosti mladistvých.
Výuka byla zpestřena o exkurzi a nutno podotknout, že jsme tento netradiční způsob výuky mohli prožít díky jedné ochotné mamince, která nás pozvala na své pracoviště. Proto, milí rodiče, neváhejte a máte-li zajímavé zaměstnání nebo nápad, jak přiblížit výuku životu, podělte se o to s námi, vždyť jde o vaše děti a jejich život!