škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Naučil jsem se být šťastný tím, že jsem své touhy omezoval, místo abych je uspokojoval. (John Stuart Mill)

Líný jazýček

Posledních pár let se stále čas­těji objevuje zvláštní fenomén – omlouvání logopedických vad u předškolních dětí. Přitom řešit špatnou výslovnost dětí s nástupem do školy je už pozdě. Dítě je v první třídě zahlceno no­vými informacemi, učí se naprosto novému stylu práce, objevuje svět. A přitom právě špatná výslovnost je důvod, proč se může ve škole trápit a způsobit jeho zaostávání za vrstevníky.

Pojďme se společně podívat na nejčastější argumenty rodičů:
Vždyť je zatím malý a je to tak roztomilé.

Na patlání a špatné výslovnosti není nic roztomilého. Už tříleté dítě se stále ptá Proč? a tím si roz­šiřuje slovní zásobu a učí se správ­nou výslovnost. Při vývoji řeči je to naprosto zlomový oka­mžik – pokud si v tomto období dítě osvojí chybně výslovnost ně­jaké hlásky, bude s tím mít pro­blémy i v budoucnosti.

Proto už odmala na děti mluvte zřetelně, buďte trpěliví a vysvětlujte rozdíly (např. měkký x tvrdý). Ideálním způsobem pro nácvik řeči jsou nejrůznější ří­kanky, písničky a pohádky. Nejenže si dítě díky nim trénuje paměť, ale prohlubuje cit pro ryt­mus.

Ve škole ho naučí správně mluvit, ať si zatím hraje.

Ve škole nemá dítě čas učit se správně mluvit. Musí se naučit číst, psát, počítat… Naopak, pokud má chybně naučené některé hlásky, může mu to způsobovat vážné potíže při psaní.

Vždyť nemá přední zuby. Jakmile mu narostou, tak začne mluvit správně.

Pokud dítě špatně artiku­luje a už teď nedává jazyk na správné místo v ústech, tak to přední zuby nespraví. Většinu hlá­sek dovede dítě správně vyslovit i bez před­ních zubů, je potřeba cvičit.

Velkým problémem je i „líný“ jazyk a špatná artikulace dítěte. Pokud Vaše dítě patlá, mu­síte cvi­čit několikrát denně, v kratších ča­sových úsecích.

A jakým způsobem můžete cvičit?

1) Dítě se usměje a jazykem si přejíždí po zubech. Nejdříve po horních zepředu, zezadu. Pak po dolních zepředu, zezadu.

2) Vyplázne jazyk a snaží se sáhnout jím na nos, na bradu, na nos atd. Jazyk by měl být co nej­více vypláznutý.

3) Otevře ústa a vyplázne ja­zyk co nejdál od sebe.

4) Otevře ústa, vyplázne ja­zyk a hýbe jím ze strany do strany (od koutku do koutku).

5) Našpulí ústa jako kapřík (popř. jako když chce dát pu­sinku), pak se co nejvíce usměje. Vše ně­kolikrát opakuje.

Jako dobrá „jazyková“ roz­cvička může být i svačina. Dejte dítěti trochu jogurtu na menší talí­řek a dejte mu za úkol ho slízat. V létě může lízat zmrzlinu. Před­stavivosti se meze nekladou, důle­žité je rozhýbat líný jazýček.

liny jazycek