škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Kdo sám v sebe doufá, ten nejlepší podporu nalezl. (Karel Havlíček Borovský)

PROJEKT VODA

Voda. Už jste se někdy zamýšleli nad tím, co všechno o vodě víme, co lze zjistit, v jakých souvislostech a z jakých pohledů můžeme pojem posuzovat? Zkuste si sami zapřemýšlet a možná budete překvapeni, jak široké je to téma.
My jsme se o to snažili při zpracování projektu Voda v hodinách chemie v 8.třídě.

Jen na ukázku, co děti řešily: voda – chemická sloučenina, její fyzikální vlastnosti, skupenství, koloběh vody v přírodě, druhy vod, čištění a úprava vody, ekologické aspekty, význam  a použití v hospodářství, voda jako inspirace v uměleckých dílech - a to nejsou všechna hlediska, která se do projektu dostala.

Cílem projektu bylo vést žáky ke komplexnímu zpracování zadaného tématu, propojit školní vědomosti s praxí (exkurze na ČOV), aktivně je zapojit do řešení konkrétních úkolů (provedení jednoduchých pokusů, sestavení modelů, nákresů, sbírky nálepek), uvědomovat si mezioborové souvislosti tématu (Ch, Př, Z, Hv, Čj) a také výsledky své práce umět dobře prezentovat před ostatními.

Výsledkem projektu je několikastránková práce s nákresy a fotografiemi, kterou jsme vystavili na nástěnce školy. A co se nám ještě moc nedaří? Žáci umí vyhledat informace, ale musí se ještě učit vybírat z nich ty základní a důležité, aby jim rozuměli a dokázali si je nejen osvojit, ale dovedli je i vysvětlit spolužákům a také prakticky využít při dalším učení.

Chcete vidět víc?

Voda
Jako ukázku z mnoha řešených úkolů zadaného projektu si přečtěte příběh, který literární formou zpracovává koloběh vody v přírodě.

Příběh o kapce vody

Byla jednou jedna kapka, a ta se rozhodla, že pozná svět. Spadla z nebe rovnou do přehrady, kde narazila na spoustu dalších kapek a hned si v nich našla jednu kamarádku. Dováděly spolu a honily se, až je něco vtáhlo do turbíny, kde to kamarádky rozdělilo, a najednou se každá musela osamostatnit. Kapka najela na proud, který ji odnesl až do městské nádrže, odkud se brala zásoba vody. V nádrži si našla novou kamarádku, která ovšem odputovala do domácnosti ještě dřív, než se stihly pořádně seznámit. A už tu byl den, kdy i naše hrdinka přišla splnit své poslání a vydala se na těžkou a dalekou cestu potrubím. Musela si všude dávat pozor, kdyby náhodou potrubí prasklo, aby se v tom bludišti neztratila. A už před sebou vidí světlo, zaraduje se a říká si: „Konečně! Už jsem si myslela, že nikdy nedorazím do cíle“. U Nováků právě poobědvali a maminka jde umýt nádobí. Maminka zatočí kohoutkem a kapka se sklouzne spolu s ostatními kapkami do dřezu. Maminka k nim přidá saponát, ale to se ostatním kapkám nelíbí, protože saponát jim přijde moc nafoukaný a myslí si o sobě kdoví co. Kapky vody pomůžou mamince umýt nádobí a ona vypustí dřez a všechny kapičky se kloužou do odpadu. V opadu se jim ale nelíbí a kapka už toho začíná mít dost. Uteče a dostane se až do potoka, kde se spokojeně brouzdá od rána do rána, každý den. Potok je den ode dne čím dál větší a pomalu se mění v řeku. Kapka vody ještě dlouho plave v řece a naplave mnoho kilometrů, než před sebou uvidí moře. V moři se jí líbí nejvíce a říká si, že už nikdy nechce jinam. Najednou však cítí, že ji něco zvedá vzhůru, protahuje se, nadnáší a pomalu se rozplývá v měkkém a teplém vzduchu a odplouvá daleko a dál a ….

                                    Anna Tkadlecová, 8. třída