škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Každý je demokrat, když jde o někoho vyššího, než on jest, a každý je aristokrat vedle nižšího. Ta pravá demokracie však neleží v tom, abychom se rovnali vyšším, což lehké jest, nýbrž abychom se nevypínali nad nižší, než jsme sami; každý musí začít s demokracií sám u sebe a pak to půjde. (Karel Havlíček Borovský)

Kde je pravda?

Stále častěji se setkáváme s názorem, že my, „staří“ učitelé, nemáme dostatečně pevné nervy na dnešní děti. Prý se necháváme unést emocemi a chováme se k dětem nevhodně, protože nerozumíme jejich potřebám.
Rady „expertů“ na školství často nabízejí snadná a rychlá řešení. Jednou je to výchova nevýchovou, podruhé učení bez školy. Přiznávám, že jsem ze staré školy, a proto věřím, že chce-li někdo řídit proces učení, musí mít přesná data o jeho vstupech, průběhu i výsledcích. Nechce-li ovšem postupovat metodou pokusu a omylu. Nestačí mi jen pocity, dojmy a názory, které mají všichni účastníci vzdělávacího procesu. Nikdo zatím nezkoumal, alespoň o tom nevím, výsledky těch „zaručených“ řešení problémů českého školství. Nikdo nesrovnával výsledky různých způsobů výuky. Dokonce mám pocit, že o školní výsledky už vůbec nejde. Současné trendy se zaměřují jen na kvalitu procesu, a i tam lze o mnohém diskutovat. Opomíjejí vstupy a výsledky velmi drahého procesu, který sice zatěžuje státní i rodinnou pokladnu, ale v budoucnu rozhodne o úspěšném bytí či nebytí našeho národa. Není asi lepší investice.
Nemohu souhlasit ani s tím, že se potřeby dětí mění v čase. Základní dětské potřeby zahrnují několik klíčových oblastí, které jsou nezbytné pro jejich zdravý vývoj:
  • Fyzické potřeby: dostatek jídla, pití, spánku, pohybu a bezpečí.
  • Emocionální potřeby: láska, přijetí, pocit bezpečí a jistoty.
  • Sociální potřeby: interakce s ostatními dětmi a dospělými, rozvoj sociálních dovedností a pocit sounáležitosti.
  • Kognitivní potřeby: podněty pro rozvoj myšlení, učení a objevování světa kolem sebe.
  • Potřeba hraní: hra je klíčová pro rozvoj kreativity, fantazie a sociálních dovedností.
Potřeby se nezměnily, jen někdo účelově vytrhává některé z nich a nadřazuje je druhým. Ony však tvoří pyramidu, ze které nelze vytrhávat základní kameny, ani ji ochuzovat o vrcholové bloky, které tvoří její velkolepost a kvalitu.
Pokud chceme hledat pravdu, nemůže nás těšit, že nás obklopují lidé se stejným názorem. Měli bychom se seznamovat i s názory a fakty, které jsou v rozporu s naším přesvědčením, přemýšlet a diskutovat o nich. Mlčením, hluchotou a nevraživostí nemohu žádný názor podpořit, vyvrátit ani hledat pravdu.
Narazil jsem na úvahu, která přesně popisuje má stanoviska, ale vymyká se současným trendům. Přečtěte si ji prosím, určitě bych to nenapsal lépe. Pak se můžeme společně zamyslet, co naše děti skutečně potřebují a chtějí.

Katedrala vzdelani 2024