škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Udělej první krok s vírou. Nemusíš vidět celé schodiště, jen udělej první krok. (Martin Luther King Jr.)

Proč máme testovat ukrajinské žáky?

Ministr školství Mikuláš Bek prohlásil, že je třeba otestovat ukrajinské žáky, jak zvládají jazyk země, která se jich ujala v době, kdy agresor napadl jejich zemi. Jako učitel těchto dětí považuji testování za zbytečné. Nebojím se zjištěných výsledků, protože vím, jaké mohou být, a nepotřebuji na to ani korunu. Pokud se přesto testování uskuteční, navrhuji přidat dvě otázky pro rodiče.
První z nich by mohla znít takto: Pracujete v České republice již řadu let a v současné době sem stěhujete svou rodinu, protože zde chcete pracovat, žít a stát se součástí naší společnosti?
Druhá by zjišťovala: Jste váleční utečenci, kteří se chtějí vrátit na Ukrajinu, a v současné době nemůžete v noci spát, protože se bojíte ztráty života rodiny, ztráty vlasti, svobody, ztráty naděje?
V prvním případě budou výsledky naší práce výborné, srovnatelné s výsledky žáků vietnamských rodičů. Záležet samozřejmě bude na nadání a motivaci, tzn. míře přizpůsobení západní civilizaci.
V druhém případě bych neobstál ani já. Pocit bezpečí a přeplněné potřeby berou motivaci i našim dětem, které navíc stále utvrzujeme v tom, že se není čeho bát.
Jak budou číst získaná data odborníci kolem pana ministra je jasné. Učitelé nechtějí, neumí atd. Pokud by si podobné otázky položili lidé s pedagogickým vzděláním, patřičnou praxí a dávkou empatie, pak bychom mohli peníze za nesmyslné testování ušetřit, protože výsledky jsou předem jasné a některým učitelům by opravdu stačilo obyčejné děkujeme a také uznání, jak jsou pružní, vynalézaví, obětaví, zkrátka učitelé.
Ušetřené miliony si nenárokuji a rád je přenechám nepedagogickým pracovníkům, protože za ta léta za katedrou vím, že přes všechny obtíže se lépe učí pod fungujícími světly, ve voňavých a čistých třídách s vidinou dobrého oběda.

Refugees2016