škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Udělej první krok s vírou. Nemusíš vidět celé schodiště, jen udělej první krok. (Martin Luther King Jr.)

Kudy dál?

Možná jste si toho ani nevšimli, ale v České republice se rozhořel boj o další směřování středního školství. Ministr Chládek naslouchá hlasu průmyslu a chce, aby posilovalo učňovské školství na úkor maturitních oborů. Rodičům je přirozené, že pro své ratolesti hledají to nejlepší všeobecné vzdělání, se kterým se, jak věří, v životě dobře uplatní. Nikdo však nemůže dnes vědět, jaká situace bude na trhu práce za pět let nebo dalších deset, dvacet. Nikdo totiž nedokáže předvídat v dostatečném předstihu překotný vývoj technologií, které dnes nejvýznamněji ovlivňují potřebu pracovníků ve všech odvětvích národního hospodářství.


Jsem také rodič a mohu vám nabídnout vlastní obraz dobrého vzdělání, které bych si přál pro své děti od základního školství. Jako člen Školské rady jej budu navrhovat vedení školy a jejímu zřizovateli jako univerzální recept, který podle mne obstojí v každé době. Pokud máte na vzdělání svých dětí jiný názor, přijďte ho vyjádřit na veřejná zasedání Školské rady. Diskuzí se můžeme dobrat k rozumnému kompromisu, který bude vyhovovat většině, a pak už si jen musíme přát, aby řediteli školy nechalo ministerstvo školství, poslanci a senátoři ještě tolik svobody a pravomocí, aby mohl naše přání naplňovat.


Základní škola by měla mé dítě naučit dobře česky mluvit i psát a ukázat mu báječný svět knížek. Dát mu pevné základy matematiky, která se prolíná všemi lidskými činnostmi. Škola by jej měla dovést k nejvyšší možné úrovni angličtiny, která mu otevírá svět za hranicemi naší republiky. A pokud už se musí učit další cizí jazyky, pak jen takové, pro které je zajištěna návaznost dalšího studia na středních školách v rámci okresu. A hlavně by se mělo naučit se samostatně učit a zvládnout postupy, jak informace efektivně získávat, třídit, ověřovat, hodnotit a s jejich pomocí používat zdravý selský rozum po celý další život.


Všechny další dnes módní a do rozvrhu prosazované doplňující vzdělávací obory jsou již dávno obsažené v dalších předmětech. Stačí je jen brát vážně jako rovnocennou součást základního vzdělávání. Například finanční gramotnost je součástí matematiky a ICT, protože nestačí jen peníze dobře spočítat, ale také dobře chránit. K obraně vlasti se děti musí připravit především při tělocviku, ale stejně je pro každého člověka nejdůležitější vědět proč, a ne jen jak svou vlast bránit. Spoustu příležitostí pro pochopení mají v občanské výchově, dějepisu, výchově ke zdraví i zeměpisu. Etická výchova prolíná celým školním životem a všemi předměty. Pokud jdou učitelé příkladem, jsou slušní a spravedliví, pak je to maximum, které mohou pro naše děti udělat.


Pak věřím, že si každé naše dítě poradí nejen s dalším studiem, ale hlavně s nástrahami celého života.

 tabletyE