škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Pamatuj si, že tě nikdo nemůže donutit, aby ses cítil špatně, pokud mu k tomu nedáš souhlas. (Eleanor Roosevelt)

NEDEJTE SE!

Mnozí z nás už pocítili důsledky probíhající hospodářské krize na vlastní kůži. Mnohým je lhostejná současná krize politická. Jisté je, že na všední starosti s rodinou a dětmi nám zbývá málo sil a mnohdy je házíme za hlavu, protože nás zatím nepálí tolik jako problémy existenční.
Občas nás zasáhnou mediální bomby o školních masakrech a sebevraždách dětí. Pak hořeku­jeme nad tím, jak se na nás a naše děti řine násilí z počítačových a televizních obra­zovek. Voláme po nápravě. Kři­číme zakázat, zrušit, omezit! Ne­můžeme před dětmi schovávat svět, který je přece takový, jací jsme my. Nesnažme se předělávat svět, zkusme měnit sami sebe a tím udělat ze světa lepší místo i pro děti našich dětí. Mnozí rodiče i učitelé volají po větší represi. Já si myslím, že rákoska vychovává spíše otroky, a ne sebevědomé a upřímné lidi. Pojďme to raději nejdřív zkusit s prevencí, a tím ne­mám na mysli tuny popsaného papíru o tom, jak jsme skvělí a co všechno děláme. Stůjme „našim“ dětem po boku a snažme se jim jít příkladem. Povídejme si s nimi o tom, co vidí a slyší, co je trápí i baví. Prožívejme dětství s nimi, jinak si svůj svět vytvoří bez nás.
 
Rozbíjejme tabu, která nám brání pojmenovat správně pro­blémy, které musíme řešit. Šikana není ani sprosté slovo ani na­dávka. Jde pouze o popis chování, které nepatří do demokratické školy a společnosti. Takového chování se však může dopouštět i učitel či dítě z „dobré“ rodiny. Zkušenosti dokonce říkají, že ši­kanujícím nebývá uhrovitý, ob­hroublý výrostek, ale úspěšný a oblíbený žák, který určuje módní trendy.
 
Můžeme „své“ děti „chránit“, do­kud nám síly stačí, ale nemůžeme jim zakázat zápalky navždy. Hasme malé plamínky už v zárodku, než budeme jednou stát před peklem, které už nezdo­láme. Vždyť i my budeme jednou staří, slabí a bezmocní. Nepřehlí­žejme takové chování se slovy, že „děti už jsou takové“. Děti by ta­kové byly, kdyby žily v divočině, ale my určitě chceme, aby se úspěšně zařadily do lidské společ­nosti. Mnozí z nás šikanu zažili. Měli bychom tedy vědět, že ně­koho ten zážitek zocelí, druhého může zlomit. Špatné vzpomínky zůstávají všem po celý život. Neu­tíkejme z boje, ať už jsme rodiči dětí, kterým je ubližováno, či těch, které ubližují. Děláme to pro nás všechny, pro bezpečný svět. Dožadujme se svých práv, ale plňme také své povinnosti! Bez­pečí našich dětí stojí za to.

Samotní rodiče mnoho nezmů­žou, protože dnes s nimi tráví je­jich děti mnohdy méně času než ve škole. Musíme děti naučit, jak se bránit a jak rozpoznat takové chování, aby se ho samy nedo­pouštěly. Když rodiče škola nevy­slyší, či jsou oni hluší k volání školy, pak je na malér zaděláno. Můžeme hořekovat nad stavem společnosti a spílat vládě, že má jiné priority a školství přehlíží, ale to nic neřeší. Můžeme vyvíjet tlak na státní instituce například po­mocí občanských sdružení, ale to je běh na dlouhou trať. Začněme u sebe a hned! Otevřme oči a nastražme uši. Rodina a škola je skvělé prostředí pro začátek. Možná uslyšíme trávu růst, ale po­řád je to lepší, než nechat děti na holičkách.


Autor: Olina Kavková