Stáhnout PDF Stáhnout PDF

Napsat formální e-mail vypadá jako pořádná výzva, protože e-maily se často používají k osobním a neformálním účelům. Pokud potřebujete napsat e-mail učiteli, nadřízenému, obchodnímu kontaktu, vládní agentuře, nebo jinému kontaktu, který vyžaduje formálnost, sledujte našich pár jednoduchých kroků. Zachovejte zprávu stručnou a věcnou, snažte se dodržet požadavky na styl, tón a formátování. Nakonec si svůj e-mail pro kontrolu pročtěte a zkontrolujte jeho obsah ještě předtím, než jej nadobro odešlete.

10 Vteřinové shrnutí

1. Použijte neutrální e-mailovou adresu, ne přezdívku nebo uživatelské jméno.
2. Předmět e-mailu zachovejte krátký a věcný.
3. Vhodně pozdravte a pokud je to nutné, tak se i představte.
4. Napište svou zprávu. Zůstaňte věcní.
5. Podepište se správně celým jménem.
6. E-mail si po sobě přečtěte, než jej odešlete.

Metoda 1
Metoda 1 ze 3:

Formátování e-mailu

Stáhnout PDF
  1. V ideálním případě by vaše e-mailová adresa měla být variací vašeho jména, nikoliv přezdívka nebo uživatelské jméno. Použijte čárku, pomlčku nebo podtržítko, abyste se ujistili, že vaše e-mailová adresa obsahuje pouze vaše jméno, nikoliv číslice, ani jiné znaky.
    • Například drsňák0127@email.cz vypadá velmi neprofesionálně, zatímco Alena.Novakova@email.cz je velmi vhodné.
  2. Většina e-mailových služeb vám nyní nabízí na výběr celou řadu druhů a stylů písma. Pro formální dopis se však hodí konzervativnější styly jako je Times New Roman a Arial. Vyhněte se dekorativním stylům písma jako je například Comic Sans nebo Old English. Navíc také:[1]
    • Pište svůj e-mail v čitelné velikosti písma, tedy alespoň velikostí 12.
    • Vyhněte se speciálním stylům jako je kurzíva, zvýrazněný nebo vícebarevný styl písma, pokud to nevyžaduje obsah či účel e-mailu.
    • Nepoužívejte psaní stylem CAPS. Vypadá to, jako byste na příjemce e-mailu křičeli.
  3. V řádce pro předmět použijte klíčová slova, která jsou obsahem e-mailu a která naznačí, o čem budete psát v pouhých několika slovech. Ujistíte se tak, že příjemce váš e-mail nepřehlédne, protože řádek předmětu není prázdný, příliš vágní, či nedůležitý.[2]
    • Předměty typu “Rychlý dotaz,” “Kontakt,” nebo “E-mail ohledně důležité záležitosti” jsou příliš vágní nebo nic neříkající, než abyste je mohli použít.
    • “Rozvrh, Seznam hostů, Dotaz na oběd a Přehled schůzky 12. března,” jsou na druhé straně příliš dlouhé a mohou se týkat více témat.
    • “RE Schůzka: nefunkční eskalátor z 12. března,” je však krátký a věcný. Upozorní příjemce na specifické téma a datum.
    Reklama
Metoda 2
Metoda 2 ze 3:

Napište svou zprávu

Stáhnout PDF
  1. Formální e-mail vždy začněte vhodným oslovením. Je vhodné příjemce oslovit jménem (pokud jej znáte). Uveďte jejich titul (Pan, Paní, Slečna, Dr., atd.) spolu s jejich příjmením, za kterým následuje čárka nebo středník. Můžete danou osobu oslovit také „Vážený…“ pokud chcete.[3]
    • Pokud neznáte jméno osoby, které píšete, oslovte ji ”Vážená paní/ Vážený pane” nebo ”K rukám dané osoby.“
    • Nepoužívejte výrazy typu ”Ahoj” nebo jiné neformální výrazy.
  2. Pokud píšete někomu, ke komu nemáte žádný vztah, jako například novému zákazníkovi, manažerovi, který má na starosti přijímání nových lidí, nebo vládnímu úředníkovi, sdělte jim, kdo jste a proč jim píšete. Toto byste měli uvést hned v prvních dvou větách vašeho e-mailu.
    • Pokud například píšete potencionálnímu zaměstnavateli, můžete napsat: "Jmenuji se Jan Novotný. Kontaktuji Vás, abych se přihlásil na pozici administrativního asistenta, zveřejněnou na Jobs.cz."
  3. Jakmile jste se představili a uvedli důvod, proč píšete, můžete pokračovat statí svého e-mailu. Nejdůležitější obsah uvádějte vždy do horní části e-mailu. Budete tak respektovat čas příjemce a účel e-mailu zůstane jasný.[4]
    • Pokud píšete vládnímu úředníkovi, můžete začít například takto: "Jmenuji se Alice Dvořáková. Získala jsem Vaši e-mailovou adresu z webu Vaší kanceláře. Píši Vám ohledně dopravního přestupku ze dne 31. prosince 2009."
  4. Ve formálním e-mailu je v pořádku, pokud budete přímí, za předpokladu, že budete zdvořilí. Pokud budete chodit kolem horké kaše, odradíte čtenáře nebo pro ně bude těžké pochopit, co po nich vlastně chcete.[5]
    • Pokud například píšete profesorovi, neplýtvejte zbytečně řádkami typu: “Jsem Dagmar Fialová. Znáte mě? Chemie A1 je mým oblíbeným předmětem. Moc se mi líbí, jak jsou Vaše hodiny zorganizované. Je pro mě jednoduché vše pochopit a dozvím se, co bude v testu. Když jsem již zmínila test, přemýšlím také nad další zkouškou.”
    • Pokud místo toho napíšete něco podobného, bude to daleko lepší: “Jsem Dagmar Fialová. Jsem studentkou ve Vaší třídě Chemie A1 a píši Vám ohledně časové neshody se zkouškou, která mi nastala v rozvrhu.”
  5. Nikde není stanoveno, jak dlouhý by e-mail měl být. Je však dobrý nápad, pokud délka vašeho e-mailu nepřekročí velikost obrazovky notebooku.[6]
    • Pokud váš e-mail bude zdlouhavý, snažte se jej rozdělit do menších odstavců. Mezi každý odstavec vložte odrážku.
  6. Protože se formální e-maily píší pro profesionální kontext, budete chtít udělat dobrý dojem. Používejte celé věty a zdvořilé fráze. Vyhněte se následujícímu:[7]
    • Slang
    • Stažené tvary
    • Emotikony a smajlíci
    • Rouhání se
    • Vtipy
  7. Co se rozloučení týče, můžete si vybrat z celé řady vhodných výrazů, které se hodí k ukončení formálního e-mailu. Rozlučte se také svým plným jménem a titulem (pokud jej máte). Můžete se držet následujících příkladů:[8]
    • "S úctou,"
    • "S pozdravem,"
    • "Se srdečným pozdravem,"
    • "S přáním pěkného dne,"
    • “Váš student,”
    Reklama
Metoda 3
Metoda 3 ze 3:

Příprava k odeslání

Stáhnout PDF
  1. Pokud potřebujete přiložit přílohu, nezapomeňte se o ní zmínit v samotném e-mailu, a dejte tak příjemci vědět, že e-mail přílohu má. Snažte se to s přílohami nepřehánět, co se do jejich počtu a velikosti týče a použijte běžně používané a kompatibilní formáty.[9]
    • Připojte například poznámku typu: “V příloze naleznete můj životopis a portfolio ve formátu PDF.”
  2. Nespoléhejte na běžnou opravu gramatiky, kterou používá váš prohlížeč. Pokud si svůj e-mail přečtete nahlas, nebo požádáte někoho, aby si jej přečetl je skvělý způsob, jak vychytat chyby nebo nejasné fráze.[10]
  3. Mějte vždy na paměti, že e-maily nejsou bezpečným způsobem komunikace. Kdokoliv se může do e-mailu nabourat a informace vědomě či nevědomě zneužít a vy se tak snadno můžete dostat do problémů.[11]
    • V e-mailové komunikaci se vyhněte používání hesel, čísel účtů a důvěrných informací.
    Reklama

O tomto wikiHow

Pracovnící wikiHow
Spoluautorem článku je :
Spisovatel na wikiHow
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Na wikiHow je Tým manažerů obsahu který pečlivě sleduje práci editorů, aby se ujistili, že každý článek splňuje náš standart vysoké kvality. Tento článek byl zobrazen 130 113 krát
Stránka byla zobrazena 130 113 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama